
Medische & Psychosociale Basiskennis
Een interactieve opleiding, fundamenteel voor therapeuten en coaches
In onze combinatie opleiding MBK en PsBK haal je in 18 lesdagen twee diploma’s. De complete opleiding is door het CPION geaccrediteerd.
• Startdatum: 3 september 2025
• 18-Daagse opleiding in Bussum
• Deelbetaling is mogelijk
2.995,- btw vrij
Vooropleiding nodig? Nee

Unieke & interactieve opleiding
Deze unieke, interactieve opleiding is fundamenteel voor therapeuten en coaches. In onze combinatie opleiding MBK en PsBK haal je in 18 lesdagen twee diploma’s. De opleiding is door het CPION geaccrediteerd, omdat het voldoet aan de PLATO eindtermen.
Krijg les van artsen en specialisten
Ons docententeam bestaat uit verschillende artsen en specialisten met een schat aan ervaring op hun vakgebied. Aan de hand van relevante cases, die de docenten tegenkomen in hun eigen praktijk, dagen ze je uit om verder te kijken én te denken.
Praktische, interactieve opzet
Door de praktische, interactieve opzet van onze opleiding krijg je als student een uitgebreid zicht op het totaal aan zorg dat op dit moment geleverd wordt in Nederland. Dit maakt je sterk om je eigen plek als zorgverlener goed te kunnen bepalen en je cliënt te kunnen begeleiden in de ingewikkelde medische trajecten die ze vaak doorlopen. Hierdoor kan jij het overzicht bewaren, kan je meedenken met je cliënt en ben je een baken van rust voor mensen die zich vaak overgeleverd voelen aan zorgtrajecten.
Dit is het soort therapeut die onze samenleving nodig heeft!

Dit zeggen anderen over de opleiding













Opleiding in detail
Algemeen
In onze opleiding werken bevlogen artsen, therapeuten en specialisten die allen het complementaire- en reguliere veld willen en kunnen verbinden. Het lesmateriaal is zo ontwikkeld dat het passend is in deze tijd waarin we vaak veel omhanden hebben.
Geen zware tentamens
Zo is de studiebelasting minder hoog en hebben we geen zware examens, maar dit doet niets af aan de kwaliteit. We willen dat je bekwaam wordt, de juiste medische terminologie kent, kunt communiceren met collega’s binnen het reguliere circuit en dat je weet waar je het over hebt. Zo sta je stevig in je praktijk.
Aandacht voor therapeutische vaardigheden
Tijdens de opleiding besteden we veel aandacht aan therapeutische vaardigheden. Hoe voer je een gesprek met je cliënt? Hoe communiceer je op een goede manier met de behandelend arts van je cliënt? Dit soort aspecten komen tijdens onze opleiding uitgebreid aan bod.
Beredenerend leren
Korte, heldere video’s helpen je het lesmateriaal voor te bereiden en te begrijpen. De lesdagen zijn interactief, bevatten een spelelement, casuïstiek en praktijkoefeningen, waaronder ook lichamelijk onderzoek, zoals bijvoorbeeld het meten van bloeddruk. We gaan uit van het principe van beredenerend leren in plaats van stampen, waardoor de lesstof beter beklijft, je de rode vlaggen herkent en weet waar je de juiste informatie kunt vinden en hoe je deze moet interpreteren. De begeleidende lesmap is tevens je naslagwerk voor in jouw praktijk.
Verbinding van regulier en complementair
We verbinden regulier en complementair zo veel mogelijk met elkaar. Een voorbeeld hiervan is de lesdag ‘Laboratorium Diagnostiek’. Op deze dag leer je de lab(referentie)waarden zowel op reguliere- als op complementaire wijze te interpreteren.
Unieke kenmerken
Waarom zou je onze opleiding volgen? Onze studenten noemen verschillende aspecten waar ze enthousiast over zijn:
Groepsproces
Tijdens deze opleiding is het groepsproces van onschatbare waarde. Gedurende de 18 lessen, gegeven door verschillende bevlogen docenten met een schat aan ervaring, ontstaat een hechte band en een gevoel van saamhorigheid tussen de studenten. Dit is vooral van toegevoegde waarde bij de Psycho Sociale vakken, waar iedereen elkaar ondersteunt en motiveert tijdens uitdagende momenten.
Leren aan de hand van cases
In onze opleiding leren we je om daadwerkelijk te kunnen onderzoeken wat er met je cliënt aan de hand zou kunnen zijn.
Bij elke les werk je met praktische cases waarin je direct met de geleerde stof aan de slag gaat. Aan de hand van deze cases ontwikkel je het vermogen om na te denken over de cliënten die je in je praktijk krijgt en dat gaat veel verder dan dat je puur iets leert over biologie.
Stel je krijgt een client in je praktijk met plasproblemen: in onze opleiding leer je niet alleen wat urine is en hoe de urineleiders lopen, maar je leert ook waar je aan kunt denken bij deze cliënt en wat je vervolgens concreet kunt doen.
Onze docenten zijn specialisten die deze cliënten ook zelf in hun praktijk hebben en zij selecteren voor hun les de belangrijkste aspecten. Zo leer jij wat je kan tegenkomen in je praktijk en wat de rode vlaggen zijn.
Leer communiceren met artsen
In onze opleiding leer je effectief te communiceren met de reguliere kant van de zorg. Vaak komen cliënten in je praktijk met een diagnose die ze niet begrijpen en in onze opleiding leer je hoe je je cliënten hierbij kunt helpen, bijvoorbeeld door de juiste vragen helder te krijgen die jouw cliënten aan hun arts kunnen stellen.
Onze studenten vinden het leuk
Onze studenten vinden de opleiding niet alleen interessant, maar ze vinden het ook leuk om de lessen te volgen. Dit in tegenstelling tot collega-therapeuten die elders de opleiding Medische Basiskennis volgen en het als een verplichting ervaren omdat ze nou eenmaal hun diploma moeten halen.
Van onze eigen studenten horen we terug dat het een fijne opleiding is waar ze met veel plezier samenkomen op de lesdagen om zich verder te verdiepen in de verschillende onderwerpen. Zelfs deelnemers die op de middelbare school alle exacte vakken vermeden, laten ons weten dat ze de lesdagen leuk vinden.
Onze studenten geven als feedback dat ze daadwerkelijk veel geleerd hebben over het menselijk lichaam. Kennis die ze fundamenteel vinden voor hun hele bestaan, dus niet alleen in hun werk als therapeut.
Satelliet vakken
Uniek in onze opleiding zijn de 3 satelliet vakken: Farmacologie, Laboratorium Onderzoek en Evidence Based Medicine. Binnen onze opleiding zijn de satellietvakken aanvullend en verrijkend op zowel de Medische Basiskennis als de Psychosociale Basiskennis. Via de interactieve benadering tijdens de lessen leer je hoe je al deze kennis kunt inzetten in je eigen praktijk.
Bijvoorbeeld bij het vak Farmacologie: je leert niet alleen de belangrijkste geneesmiddelen kennen, maar je begrijpt ook de werking en interacties van geneesmiddelen. Ook weet je hoe je medicatie moet nazoeken en hoe je die informatie moet interpreteren wanneer cliënten bij je komen. Bovendien ben je in staat om te achterhalen of klachten mogelijk worden veroorzaakt door bijwerkingen van medicatie. Op deze manier versterk je jouw professionaliteit en sta je steviger in je praktijk.
Bij Laboratorium Diagnostiek kijken we niet alleen op een reguliere manier naar de meest bekende en belangrijke labwaarden, maar we integreren in onze les ook een orthomoleculaire benadering. Dat betekent dat we dieper ingaan op de referentiewaarden. Als iemand aan de onder- of bovengrens zit, dan valt deze persoon regulier gezien binnen het normale bereik, maar toch is er dan al iets gaande. Door dit te leren interpreteren, ben je beter in staat om adviezen te geven en klachten te behandelen, zelfs wanneer labwaarden in orde lijken te zijn.
In onze les Evidence Based Medicine leren we je om kritisch te kijken naar wetenschappelijk onderzoek en leer je hoe je onderzoeken op een juiste manier kunt interpreteren. Ook ontdek je hoe je wetenschappelijk onderzoek kan terugvinden, niet alleen in het reguliere veld maar ook in het holistische, complementaire veld. Het versterkt jouw professionaliteit als therapeut als je jouw adviezen bij bepaalde klachten kan onderbouwen met wetenschappelijk onderzoek.
Lesdagen
De lessen worden gegeven in Bussum en bestaan uit interactieve colleges waarbij aan de hand van de thuis voorbereide lesstof de (psycho)pathologie, therapeutische vaardigheden, satellietvakken behandeld en verder uitgediept wordt. In de colleges wordt extra aandacht besteed aan de zogenaamde rode vlaggen en het ontwikkelen van het Pluis-Niet-Pluis gevoel. Door middel van uitleg door de docenten, video’s, praktische opdrachten met spelelementen en casuïstiek wordt het lesmateriaal verduidelijkt.
Het doel is om de lesstof zodanig te begrijpen dat een ziektebeeld, waar mogelijk, logisch beredeneerd kan worden en dat je met gedegen basiskennis van de reguliere geneeskunde op medisch en psychosociaal gebied, stevig staat in de praktijk!
De meeste lesdagen zien er als volgt uit
Voorafgaand aan de les bereid je thuis de lesdag voor door middel van het bekijken van video’s en het bestuderen van aangegeven literatuur. Ook maak je korte, praktische inleveropdrachten en beantwoord je kennisvragen.
Tijdens de lesdagen, die op onze locatie in Bussum plaats vinden, diep je met de docent het onderwerp verder uit. Dit gebeurt in de vorm van zowel hoor- als werkcolleges waarbij je op een interactieve manier, samen met je medestudenten, aan de slag gaat.
Dit betekent voor de meeste lessen dat je thuis de anatomie en fysiologie over een bepaald onderwerp voorbereidt en dat je tijdens de lessen in Bussum samen met de docent de pathologie (ziektebeelden) op een interactieve manier gaat beredeneren en bestuderen.
Met hetgeen je geleerd hebt tijdens de lesdag in Bussum, ga je daarna thuis aan de slag met de pathologie kennisvragen.
Dagprogramma per les
Het dagprogramma is als volgt:
- 9:50 – 10:00: binnenkomst studenten
- Het maken van de pathologie toets van de vorige les
- Start anatomie en fysiologie in groepjes of klassikaal bespreken
- Pathologie lesstof
- Pauze (± 1 uur)
- Pathologie en evt. bijbehorende praktijkoefeningen
- 16:45 -17:00: afronding lesdag
Voorbereiding per lesdag
Je bereidt de lesdag thuis voor door middel van:
- Het bestuderen, lezen en leren van aangeven literatuur en E-Learning
- Het maken van inleveropdrachten
- Het maken van de kennisvragen
Lesinhoud en studieuren van de 18 lesdagen
Les | Inhoud | Docent | ECTS |
---|---|---|---|
Les 1 | Algemene ziekteleer, immuniteit en kanker | Wouter van Kempen | 3,6 |
Les 2 | Hart & Bloedsomloop | Wouter van Kempen | 4,1 |
Les 3 | Ademhalingsstelsel, KNO en zintuigen (deel I) | Wouter van Kempen | 4,5 |
Les 4 | Zenuwstelsel en zintuigen (deel II) | Luc Nefkens | 4,9 |
Les 5 | Bewegingsstelsel | Luc Nefkens | 5 |
Les 6 | Spijsverteringsstelsel | Vera van Randwijck | 5,2 |
Les 7 | Endocrinologie | Vera van Randwijck | 4,7 |
Les 8 | Gynaecologie, obstetrie & seksuologie | Marion Verdel | 4,4 |
Les 9 | Nieren, urinewegen en andrologie | Melianthe Nicolai | 4,5 |
Les 10 | Kindergeneeskunde | Gita Perotti -Schuit | 5,1 |
Les 11 | Evidence Based Medicine | Elke Wisseborn | 2,5 |
Les 12 | Farmacologie | Erik Hergarden | 2,5 |
Les 13 | Laboratorium Diagnostiek | Anna Kruyswijk | 2,5 |
Les 14 | Algemene Psychologie, psychiatrie en psychopathologie. Oefenen met cases. | Wessel Schot | 5,3 |
Les 15 | Algemene Psychologie, psychiatrie en psychopathologie. Oefenen met cases. | Wessel Schot | 6 |
Les 16 | Algemene Psychologie, psychiatrie en psychopathologie. Oefenen met cases. | Wessel Schot | 4,9 |
Les 17 | Therapeutische vaardigheden | Wessel Schot | 5,1 |
Toña Wong Chung | |||
Les 18 | Therapeutische vaardigheden | Wessel Schot | 5,2 |
Toña Wong Chung | |||
Totaal: 80 ECTS |
Lesplanning 2024 - 2025
Data en lestijden 2024 – 2025
Lesdag | Datum | Begintijd | Eindtijd |
---|---|---|---|
Lesdag 1 | donderdag 5 september 2024 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 2 | woensdag 25 september 2024 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 3 | donderdag 17 oktober 2024 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 4 | zaterdag 9 november 2024 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 5 | zaterdag 30 november 2024 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 6 | woensdag 18 december 2024 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 7 | vrijdag 10 januari 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 8 | woensdag 5 februari 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 9 | zaterdag 8 maart 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 10 | woensdag 26 maart 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 11 | woensdag 16 april 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 12 | zaterdag 10 mei 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 13 | woensdag 28 mei 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 14 | zaterdag 7 juni 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 15 | woensdag 11 juni 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 16 | zaterdag 21 juni 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 17 | woensdag 25 juni 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 18 | donderdag 26 juni 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesplanning 2025 - 2026
Data en lestijden 2025 – 2026
Lesdag | Datum | Begintijd | Eindtijd |
---|---|---|---|
Lesdag 1 | woensdag 3 september 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 2 | woensdag 24 september 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 3 | woensdag 15 oktober 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 4 | zaterdag 8 november 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 5 | zaterdag 29 november 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 6 | woensdag 17 december 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 7 | woensdag 7 januari 2026 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 8 | woensdag 28 januari 2026 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 9 | zaterdag 7 maart 2026 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 10 | woensdag 18 maart 2026 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 11 | woensdag 1 april 2026 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 12 | zaterdag 18 april 2026 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 13 | woensdag 6 mei 2026 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 14 | woensdag 20 mei 2026 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 15 | woensdag 27 mei 2026 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 16 | zaterdag 13 juni 2026 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 17 | donderdag 18 juni 2026 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 18 | vrijdag 19 juni 2026 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Alle dagen aanwezig
Om aan de CPION eisen te kunnen blijven voldoen, is het belangrijk dat je alle dagen aanwezig bent. In zeer uitzonderlijke gevallen kan, na overleg met de docent en het secretariaat van Healing Space, één les van het MBK deel (les 1 t/m 13) gemist worden die je in de volgende opleiding inhaalt om je diploma te behalen.
Bij het missen van een (dag)deel kan de docent een extra opdracht meegeven. Een eventueel gemist tentamen/examen dient te worden ingehaald op de hiervoor bestemde herkansingsdagen.
Voor het onderdeel therapeutische vaardigheden (les 17 en 18) kan er geen les gemist worden en deze kan ook niet in een latere opleiding ingehaald worden vanwege het groepsproces.
Deze Psychosociale Basiskennis dagen worden beoordeeld op basis van reflectie van je eigen handelen. Je bent in staat om je aan afspraken te houden, zoals bijvoorbeeld huiswerk, en het aangaan van het groepsproces.
Studiegids Medische Basiskennis
Ben je benieuwd of deze opleiding bij jou past? Download dan nu onze studiegids en lees alle informatie rustig door.
* Door het downloaden van de studiegids, ga je akkoord met onze privacyverklaring. Daarbij kom je automatisch op onze mailing list. Je kan je uiteraard op elk gewenst moment weer uitschrijven.
In onze opleiding werken bevlogen artsen, therapeuten en specialisten die allen het complementaire- en reguliere veld willen en kunnen verbinden. Het lesmateriaal is zo ontwikkeld dat het passend is in deze tijd waarin we vaak veel omhanden hebben.
Geen zware tentamens
Zo is de studiebelasting minder hoog en hebben we geen zware examens, maar dit doet niets af aan de kwaliteit. We willen dat je bekwaam wordt, de juiste medische terminologie kent, kunt communiceren met collega’s binnen het reguliere circuit en dat je weet waar je het over hebt. Zo sta je stevig in je praktijk.
Aandacht voor therapeutische vaardigheden
Tijdens de opleiding besteden we veel aandacht aan therapeutische vaardigheden. Hoe voer je een gesprek met je cliënt? Hoe communiceer je op een goede manier met de behandelend arts van je cliënt? Dit soort aspecten komen tijdens onze opleiding uitgebreid aan bod.
Beredenerend leren
Korte, heldere video’s helpen je het lesmateriaal voor te bereiden en te begrijpen. De lesdagen zijn interactief, bevatten een spelelement, casuïstiek en praktijkoefeningen, waaronder ook lichamelijk onderzoek, zoals bijvoorbeeld het meten van bloeddruk. We gaan uit van het principe van beredenerend leren in plaats van stampen, waardoor de lesstof beter beklijft, je de rode vlaggen herkent en weet waar je de juiste informatie kunt vinden en hoe je deze moet interpreteren. De begeleidende lesmap is tevens je naslagwerk voor in jouw praktijk.
Verbinding van regulier en complementair
We verbinden regulier en complementair zo veel mogelijk met elkaar. Een voorbeeld hiervan is de lesdag ‘Laboratorium Diagnostiek’. Op deze dag leer je de lab(referentie)waarden zowel op reguliere- als op complementaire wijze te interpreteren.
Waarom zou je onze opleiding volgen? Onze studenten noemen verschillende aspecten waar ze enthousiast over zijn:
Groepsproces
Tijdens deze opleiding is het groepsproces van onschatbare waarde. Gedurende de 18 lessen, gegeven door verschillende bevlogen docenten met een schat aan ervaring, ontstaat een hechte band en een gevoel van saamhorigheid tussen de studenten. Dit is vooral van toegevoegde waarde bij de Psycho Sociale vakken, waar iedereen elkaar ondersteunt en motiveert tijdens uitdagende momenten.
Leren aan de hand van cases
In onze opleiding leren we je om daadwerkelijk te kunnen onderzoeken wat er met je cliënt aan de hand zou kunnen zijn.
Bij elke les werk je met praktische cases waarin je direct met de geleerde stof aan de slag gaat. Aan de hand van deze cases ontwikkel je het vermogen om na te denken over de cliënten die je in je praktijk krijgt en dat gaat veel verder dan dat je puur iets leert over biologie.
Stel je krijgt een client in je praktijk met plasproblemen: in onze opleiding leer je niet alleen wat urine is en hoe de urineleiders lopen, maar je leert ook waar je aan kunt denken bij deze cliënt en wat je vervolgens concreet kunt doen.
Onze docenten zijn specialisten die deze cliënten ook zelf in hun praktijk hebben en zij selecteren voor hun les de belangrijkste aspecten. Zo leer jij wat je kan tegenkomen in je praktijk en wat de rode vlaggen zijn.
Leer communiceren met artsen
In onze opleiding leer je effectief te communiceren met de reguliere kant van de zorg. Vaak komen cliënten in je praktijk met een diagnose die ze niet begrijpen en in onze opleiding leer je hoe je je cliënten hierbij kunt helpen, bijvoorbeeld door de juiste vragen helder te krijgen die jouw cliënten aan hun arts kunnen stellen.
Onze studenten vinden het leuk
Onze studenten vinden de opleiding niet alleen interessant, maar ze vinden het ook leuk om de lessen te volgen. Dit in tegenstelling tot collega-therapeuten die elders de opleiding Medische Basiskennis volgen en het als een verplichting ervaren omdat ze nou eenmaal hun diploma moeten halen.
Van onze eigen studenten horen we terug dat het een fijne opleiding is waar ze met veel plezier samenkomen op de lesdagen om zich verder te verdiepen in de verschillende onderwerpen. Zelfs deelnemers die op de middelbare school alle exacte vakken vermeden, laten ons weten dat ze de lesdagen leuk vinden.
Onze studenten geven als feedback dat ze daadwerkelijk veel geleerd hebben over het menselijk lichaam. Kennis die ze fundamenteel vinden voor hun hele bestaan, dus niet alleen in hun werk als therapeut.
Satelliet vakken
Uniek in onze opleiding zijn de 3 satelliet vakken: Farmacologie, Laboratorium Onderzoek en Evidence Based Medicine. Binnen onze opleiding zijn de satellietvakken aanvullend en verrijkend op zowel de Medische Basiskennis als de Psychosociale Basiskennis. Via de interactieve benadering tijdens de lessen leer je hoe je al deze kennis kunt inzetten in je eigen praktijk.
Bijvoorbeeld bij het vak Farmacologie: je leert niet alleen de belangrijkste geneesmiddelen kennen, maar je begrijpt ook de werking en interacties van geneesmiddelen. Ook weet je hoe je medicatie moet nazoeken en hoe je die informatie moet interpreteren wanneer cliënten bij je komen. Bovendien ben je in staat om te achterhalen of klachten mogelijk worden veroorzaakt door bijwerkingen van medicatie. Op deze manier versterk je jouw professionaliteit en sta je steviger in je praktijk.
Bij Laboratorium Diagnostiek kijken we niet alleen op een reguliere manier naar de meest bekende en belangrijke labwaarden, maar we integreren in onze les ook een orthomoleculaire benadering. Dat betekent dat we dieper ingaan op de referentiewaarden. Als iemand aan de onder- of bovengrens zit, dan valt deze persoon regulier gezien binnen het normale bereik, maar toch is er dan al iets gaande. Door dit te leren interpreteren, ben je beter in staat om adviezen te geven en klachten te behandelen, zelfs wanneer labwaarden in orde lijken te zijn.
In onze les Evidence Based Medicine leren we je om kritisch te kijken naar wetenschappelijk onderzoek en leer je hoe je onderzoeken op een juiste manier kunt interpreteren. Ook ontdek je hoe je wetenschappelijk onderzoek kan terugvinden, niet alleen in het reguliere veld maar ook in het holistische, complementaire veld. Het versterkt jouw professionaliteit als therapeut als je jouw adviezen bij bepaalde klachten kan onderbouwen met wetenschappelijk onderzoek.
De lessen worden gegeven in Bussum en bestaan uit interactieve colleges waarbij aan de hand van de thuis voorbereide lesstof de (psycho)pathologie, therapeutische vaardigheden, satellietvakken behandeld en verder uitgediept wordt. In de colleges wordt extra aandacht besteed aan de zogenaamde rode vlaggen en het ontwikkelen van het Pluis-Niet-Pluis gevoel. Door middel van uitleg door de docenten, video’s, praktische opdrachten met spelelementen en casuïstiek wordt het lesmateriaal verduidelijkt.
Het doel is om de lesstof zodanig te begrijpen dat een ziektebeeld, waar mogelijk, logisch beredeneerd kan worden en dat je met gedegen basiskennis van de reguliere geneeskunde op medisch en psychosociaal gebied, stevig staat in de praktijk!
De meeste lesdagen zien er als volgt uit
Voorafgaand aan de les bereid je thuis de lesdag voor door middel van het bekijken van video’s en het bestuderen van aangegeven literatuur. Ook maak je korte, praktische inleveropdrachten en beantwoord je kennisvragen.
Tijdens de lesdagen, die op onze locatie in Bussum plaats vinden, diep je met de docent het onderwerp verder uit. Dit gebeurt in de vorm van zowel hoor- als werkcolleges waarbij je op een interactieve manier, samen met je medestudenten, aan de slag gaat.
Dit betekent voor de meeste lessen dat je thuis de anatomie en fysiologie over een bepaald onderwerp voorbereidt en dat je tijdens de lessen in Bussum samen met de docent de pathologie (ziektebeelden) op een interactieve manier gaat beredeneren en bestuderen.
Met hetgeen je geleerd hebt tijdens de lesdag in Bussum, ga je daarna thuis aan de slag met de pathologie kennisvragen.
Dagprogramma per les
Het dagprogramma is als volgt:
- 9:50 – 10:00: binnenkomst studenten
- Het maken van de pathologie toets van de vorige les
- Start anatomie en fysiologie in groepjes of klassikaal bespreken
- Pathologie lesstof
- Pauze (± 1 uur)
- Pathologie en evt. bijbehorende praktijkoefeningen
- 16:45 -17:00: afronding lesdag
Voorbereiding per lesdag
Je bereidt de lesdag thuis voor door middel van:
- Het bestuderen, lezen en leren van aangeven literatuur en E-Learning
- Het maken van inleveropdrachten
- Het maken van de kennisvragen
Lesinhoud en studieuren van de 18 lesdagen
Les | Inhoud | Docent | ECTS |
---|---|---|---|
Les 1 | Algemene ziekteleer, immuniteit en kanker | Wouter van Kempen | 3,6 |
Les 2 | Hart & Bloedsomloop | Wouter van Kempen | 4,1 |
Les 3 | Ademhalingsstelsel, KNO en zintuigen (deel I) | Wouter van Kempen | 4,5 |
Les 4 | Zenuwstelsel en zintuigen (deel II) | Luc Nefkens | 4,9 |
Les 5 | Bewegingsstelsel | Luc Nefkens | 5 |
Les 6 | Spijsverteringsstelsel | Vera van Randwijck | 5,2 |
Les 7 | Endocrinologie | Vera van Randwijck | 4,7 |
Les 8 | Gynaecologie, obstetrie & seksuologie | Marion Verdel | 4,4 |
Les 9 | Nieren, urinewegen en andrologie | Melianthe Nicolai | 4,5 |
Les 10 | Kindergeneeskunde | Gita Perotti -Schuit | 5,1 |
Les 11 | Evidence Based Medicine | Elke Wisseborn | 2,5 |
Les 12 | Farmacologie | Erik Hergarden | 2,5 |
Les 13 | Laboratorium Diagnostiek | Anna Kruyswijk | 2,5 |
Les 14 | Algemene Psychologie, psychiatrie en psychopathologie. Oefenen met cases. | Wessel Schot | 5,3 |
Les 15 | Algemene Psychologie, psychiatrie en psychopathologie. Oefenen met cases. | Wessel Schot | 6 |
Les 16 | Algemene Psychologie, psychiatrie en psychopathologie. Oefenen met cases. | Wessel Schot | 4,9 |
Les 17 | Therapeutische vaardigheden | Wessel Schot | 5,1 |
Toña Wong Chung | |||
Les 18 | Therapeutische vaardigheden | Wessel Schot | 5,2 |
Toña Wong Chung | |||
Totaal: 80 ECTS |
Data en lestijden 2024 – 2025
Lesdag | Datum | Begintijd | Eindtijd |
---|---|---|---|
Lesdag 1 | donderdag 5 september 2024 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 2 | woensdag 25 september 2024 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 3 | donderdag 17 oktober 2024 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 4 | zaterdag 9 november 2024 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 5 | zaterdag 30 november 2024 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 6 | woensdag 18 december 2024 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 7 | vrijdag 10 januari 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 8 | woensdag 5 februari 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 9 | zaterdag 8 maart 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 10 | woensdag 26 maart 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 11 | woensdag 16 april 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 12 | zaterdag 10 mei 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 13 | woensdag 28 mei 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 14 | zaterdag 7 juni 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 15 | woensdag 11 juni 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 16 | zaterdag 21 juni 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 17 | woensdag 25 juni 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 18 | donderdag 26 juni 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Data en lestijden 2025 – 2026
Lesdag | Datum | Begintijd | Eindtijd |
---|---|---|---|
Lesdag 1 | woensdag 3 september 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 2 | woensdag 24 september 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 3 | woensdag 15 oktober 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 4 | zaterdag 8 november 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 5 | zaterdag 29 november 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 6 | woensdag 17 december 2025 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 7 | woensdag 7 januari 2026 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 8 | woensdag 28 januari 2026 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 9 | zaterdag 7 maart 2026 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 10 | woensdag 18 maart 2026 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 11 | woensdag 1 april 2026 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 12 | zaterdag 18 april 2026 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 13 | woensdag 6 mei 2026 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 14 | woensdag 20 mei 2026 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 15 | woensdag 27 mei 2026 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 16 | zaterdag 13 juni 2026 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 17 | donderdag 18 juni 2026 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Lesdag 18 | vrijdag 19 juni 2026 | 10:00 uur | 17:00 uur |
Studiegids Medische Basiskennis
Onze docenten
Praktische informatie
- De 18 lesdagen worden verspreidt over ongeveer 12 maanden
- De lesdagen worden gegeven door bevlogen artsen en specialisten
- De complete opleiding is CPION geaccrediteerd
Voor wie?
De opleiding is op HBO-niveau: mocht je geen VWO, HAVO of MBO-4 hebben afgerond, neem dan contact met ons op zodat we kunnen overleggen over hoe je alsnog kunt deelnemen. Er is geen specifieke vooropleiding vereist.Startdatum opleiding
- Woensdag 3 september 2025
Werkwijze
Onze werkwijze tijdens de opleiding:
- We zorgen ervoor dat iedereen in de les gezien en gehoord wordt; daarom geven we les in overzichtelijke groepen.
- We bieden beredeneerd leren aan, in plaats van stampen, waardoor de stof beter beklijft.
- De opleiding bevat geen grote en zware tentamens/examens.
- Onze lesdagen zijn ook los te volgen. Zo kun je een onderwerp gemakkelijk herhalen en / of nascholen. Neem voor meer informatie over de losse dagen contact met ons op via office@healingspace.nl
Voorbereiding lesstof
Je bereidt de lessen op de volgende manier voor:
- De voorbereiding van de lessen gebeurt onder andere aan de hand van korte video’s waarin de lesstof helder wordt uitgelegd; dit vergemakkelijkt het voorbereiden en leren.
- We bieden een heldere en overzichtelijke lesmap, die tevens aan het eind van de opleiding dient als jouw naslagwerk in de praktijk.
Doelstelling
Na het afronden van onze opleiding heb je gedegen medische en psychosociale kennis en ben je in staat je professioneel te positioneren richting het reguliere veld. Op deze manier kun je overbruggend en verbindend werken.
Locatie opleiding
Prijs & Lesmateriaal
De prijs van de opleiding is 2.995,- inclusief opleidingsmap.
Exclusief onderstaand lesmateriaal:
- Abonnement op online videokanaal Juf Danielle (wij sturen deze informatie toe na aanmelding)
- Lesboek Anatomie en fysiologie van de mens, Kirchmann (19e druk) (te bestellen via Bol.com)
- Lesboek Klinische pathologie, C.B. van Heycop ten Ham (4e druk) (te bestellen via Bol.com)
Betalen in delen is mogelijk, neem hiervoor contact op met office@healingspace.nl.
Erkend diploma
Je volgt een door CPION geaccrediteerde opleiding en ontvangt aan het einde van de opleiding een erkend diploma.
Extra informatie
Voor alle praktische informatie omtrent de opleiding kun je na het boeken inloggen op jouw account. Hier vind je de meest actuele informatie over aanvangstijden, locatie en wat mee te nemen.

Vergoeding van je opleiding
Wil je als therapeut vergoed worden door zorgverzekeraars? Dat kan! Zodra je onze opleiding Medische- en Psychosociale Basiskennis hebt afgerond kom je hier voor in aanmerking.

Opleiding via het UWV
Wij zijn als opleidingsinstituut gecontracteerd door het UWV. Dat houdt in dat wij scholingen mogen verzorgen om mensen te helpen bij hun terugkeer in het arbeidsproces.Lees hier onze tips!
Medische & Psychosociale Basiskennis
Een interactieve opleiding, fundamenteel voor therapeuten en coaches
- Ontvang 2 diploma's: Medische Basiskennis en Psychosociale Basiskennis
- CPION geaccrediteerd
- Praktische opzet door middel van cases
- Deelnemers beoordelen ons met een 9,6

Bijna al onze cursussen en opleidingen zijn geaccrediteerd bij diverse beroepsverenigingen. Lees meer over de verschillende accreditaties per opleiding en over de voordelen van het aansluiten bij een beroepsvereniging.





Bijna al onze cursussen en opleidingen zijn geaccrediteerd bij diverse beroepsverenigingen. Lees meer over de verschillende accreditaties per opleiding en over de voordelen van het aansluiten bij een beroepsvereniging.









Vraag & Antwoord
Lees hier ook de meest gestelde vragen over de cursus opleiding.
Waarom is er een verschil in aantal dagen tussen de opleiding bij Healing Space en bij andere organisaties?
In onze combinatieopleiding van Medische Basiskennis (MBK) en Psychosociale Basiskennis (PsBK) behaal je in slechts 18 lesdagen twee erkende diploma’s (CPION-erkend) die jouw carrière als therapeut of coach naar een hoger niveau tillen. Bij Healing Space omarmen we het holistische mensbeeld vanuit de natuurgeneeskunde, waarbij lichaam, psyche en mentaal-emotionele aspecten elkaar wederzijds beïnvloeden. Een mens is zo veel meer dan alleen het lichaam! In plaats van de nadruk te leggen op ‘stampwerk’ van Medische Basiskennis, willen wij juist de kracht van het complementaire veld benadrukken. Door meer dagen aan de opleiding te besteden, bieden we diepgaandere kennis en kunnen we de studiebelasting per dag verlagen. Dit stelt ons in staat om volop aandacht te besteden aan de essentiële Psychosociale Basiskennis, naast de Medische Basiskennis.
Voor wie is deze opleiding geschikt?
Of je nu een therapeut (in opleiding) bent of dat je geïnteresseerd bent in lichaam en geest: onze opleiding Medische en Psychosociale Basiskennis is een onmisbaar fundament voor jouw ontwikkeling! Dit zijn een aantal redenen die onze studenten noemen waarom ze voor onze opleiding Medische en Psychosociale Basiskennis kozen:
- Je bent perfect op de hoogte van de belangrijkste reguliere medische terminologie en bent in staat klachten en ziektebeelden te herkennen. Hierdoor kun je als therapeut adequaat handelen en inschatten wanneer verwijzing naar de huisarts noodzakelijk is. Kortom; je staat met zelfvertrouwen in je praktijk en je bent je cliënten nog beter van dienst.
- Jouw consulten worden door een groot aantal verzekeraars uit het aanvullende pakket vergoed.
- Je kunt een brug slaan tussen de complementaire en reguliere zorg. Na het volgen van deze opleiding kun je als therapeut ook de reguliere zienswijze meenemen in je praktijk. Hierdoor kijk je naar het geheel en dat maakt je in je werk, en als persoon, nog meer holistisch en verbindend.
- Doordat we de psychologische, mentaal-emotionele en fysieke aspecten als één geheel beschouwen, is voor ons de Medische en Psychosociale Basiskennis onlosmakelijk met elkaar verbonden. Je haalt dus in 18 lesdagen twee diploma’s (CPION erkend).
Voldoet jullie opleiding aan de eisen van PLATO?
Ja absoluut. Omdat wij aan de PLATO eindtermen voldoen, zijn we geaccrediteerd door het CPION.
Kan ik alleen de Medische Basiskennis volgen, zonder de Psychosociale Basiskennis?
Als je de Medische Basiskennis bij ons volgt, combineren we dat altijd met de Psychosociale Basiskennis. Doordat we binnen het complementaire veld de psychologische, mentaal-emotionele en fysieke aspecten als één geheel beschouwen, is voor de complementair therapeut/arts de MBK en PsBK onlosmakelijk met elkaar verbonden. Door gedegen kennis op beide vakgebieden op te doen, wordt de kracht van jou als complementair therapeut versterkt.
Worden mijn consulten na het volgen van jullie Medische en Psychosociale Basiskennis vergoed door zorgverzekeraars?
Zodra je onze opleiding hebt afgerond kom je hier voor in aanmerking. Naast je diploma Medische- en Psychosociale Basiskennis dien je aangesloten te zijn bij een beroepsvereniging en daarvoor gelden bepaalde voorwaarden, o.a. qua scholingsuren die je per jaar dient te volgen. Wij werken zelf met de beroepsvereniging BATC en op hun site kan je precies vinden waar je aan moet voldoen om aan te sluiten en hoe de BATC je kan helpen bij je praktijkvoering.
Hoeveel ECTS is de opleiding?
De waarde van de opleiding is 80 ECTS.
Is er een eindexamen?
Nee er is geen eindexamen. Jouw eindcijfer wordt gevormd door het gemiddelde van alle ingeleverde opdrachten en korte kennistoetsen die je hebt afgelegd. Er is dus geen druk van een traditioneel examen, maar een eerlijke beoordeling op basis van jouw prestaties en inzet tijdens de duur van de gehele opleiding.
Zijn er tussentijdse examens?
Examens is een te groot woord, dus die term gebruiken we niet bij onze opleiding. Je kennis wordt getoetst via de volgende aspecten:
- Via inleveropdrachten
- Via kennisvragen die in de les worden besproken
- Via korte kennistoetsen. De kennistoetsen voor het onderdeel pathologie bevatten ook altijd een casuïstiek opdracht. Hiermee toetsen we of je datgene wat je aan kennis tot je genomen hebt ook in jouw praktijk kan inzetten.
Hoe kan ik me op die tussentijdse kennistoetsen voorbereiden?
Door op tijd de opdrachten in te leveren bij elke les. Daarnaast kan je jezelf voorbereiden door de vragen die je aan het einde van elke les krijgt. Als je de tijd neemt om deze grondig te bestuderen, versterk je op een toegankelijke manier je kennis en bereid je je optimaal voor op de tussentijdse kennistoetsen.
Wat gebeurt er als ik een van de tussentijdse kennistoetsen niet haal?
Kan ik een les missen?
Om aan de CPION eisen te kunnen blijven voldoen, hanteren we een 100% aanwezigheidsplicht. In zeer uitzonderlijke gevallen kan, na overleg met de docent en het secretariaat van Healing Space, één les van het MBK deel (les 1 t/m 13) gemist worden die je in de volgende opleiding inhaalt om je diploma te behalen.
Als je een deel van een dag mist kan het zijn dat in overleg met de docent een vervangende opdracht daarvoor gemaakt kan worden. Een eventueel gemist tentamen/examen dient te worden ingehaald op de hiervoor bestemde herkansingsdagen.
Voor het onderdeel therapeutische vaardigheden (les 17 en 18) kan er geen les gemist worden en deze kan ook niet in een latere opleiding ingehaald worden vanwege het groepsproces.
Overigens is het mogelijk om tussentijds in te stromen tijdens de lopende opleiding en dan de eerdere, gemiste lessen in de volgende opleiding te volgen. Informeer naar de mogelijkheden.
Hoeveel uren per week ben ik gemiddeld met de opleiding bezig?
Het aantal uren dat je besteedt aan de opleiding is afhankelijk van je vooropleiding en jouw individuele leersnelheid. Om het leerproces te vergemakkelijken, bieden we naast lesmateriaal in boeken ook verhelderende video’s aan waarin de lesstof duidelijk wordt uitgelegd. Bovendien leggen we tijdens de lessen de nadruk op beredenerend leren, in plaats van simpelweg ‘stampen’. Dit zorgt ervoor dat onze studenten de intensiteit van de opleiding als veel toegankelijker ervaren.
Heeft jullie MBK-PsBK opleiding ook andere accreditaties dan het CPION?
Alle MBK, PsBK en MPsBK opleidingen die worden gegeven in Nederland en leiden tot vergoeding vanuit de zorgverzekeraars moeten worden geaccrediteerd door CPION. Wanneer de opleiding door deze toetsing heen komt, leidt dit tot vermelding in het register van Stichting Hoger Onderwijs Nederland (SHO). Deze stichting registreert post-hbo-opleidingen als officiële registeropleiding en geeft een beschermd keurmerk af.
Om door de zorgverzekeraar erkend te worden is een CPION accreditatie en SHO vermelding noodzakelijk. Omdat voor onze MBK-PsBK deze accreditatie is afgegeven, is het eigenlijk niet nodig om de opleiding elders nog te accrediteren of te registreren, omdat vermelding in bijvoorbeeld het KTNO register (zoals bijna al onze andere opleidingen) eigenlijk geen toegevoegde waarde heeft voor de MBK PsBK. De accreditatie door CPION en vermelding in het SHO register is namelijk leidend en noodzakelijk om erkend te worden door de zorgverzekeraars.
Om deze reden is het niet nodig om onze opleiding ook bij het KTNO of SRNO onder te brengen.
Anderen bekeken ook
Holistische
Voeding
Leer en ervaar welke holistische voeding en leefstijl het beste bij jou past.
Acupressuur
Opleiding
Leer hoe je via acupressuur klachten vermindert en de gezondheid bevordert.
Holistisch Energetisch
Therapeut
★★★★★ 1.700+ reviews
2.995,- btw vrij