Het Instituut voor Holistische Energetische Ontwikkeling

3 Tips van Wessel Schot voor een leven in balans

Wessel Schot is psycholoog en is werkzaam in de Specialistische GGZ als therapeut. Ook heeft hij zijn eigen praktijk, waar hij mensen helpt die, buiten de reguliere ggz, hulp zoeken. In zijn wekelijkse sessies ziet hij mensen die last hebben van depressies, angsten, PTSS en andere langdurige klachten. Privé is hij veel bezig met persoonlijke ontplooiing en hij heeft veel innerlijk proces werk gedaan met diverse werkvormen zoals NLP, meditatie, yoga, zweethut ceremonies en mannenwerk. Wessel gebruikt in zijn sessies het beste van twee werelden: de technieken uit reguliere ggz en diverse ervaringen uit de complementaire zorg.

Je geeft 5 lessen binnen de opleiding Medische en Psychosociale Basiskennis: 3 lessen gaan over Psychologie; 2 lessen geef je samen met Toña Wong Chung en gaan over Therapeutische Vaardigheden. Wat maakt het voor jou interessant om deze lessen voor de Medische en Psychosociale Basiskennis te geven?

Psychologie vind ik al vanaf mijn 15e interessant en ik vind het leuk om dingen uit te leggen. Eigenlijk geef ik tijdens mijn therapie ook een beetje ‘les’; dan noem ik het uiteraard niet zo, maar ik moet daar toch veel dingen uitleggen.

Tijdens het lesgeven bij Healing Space vallen voor mij een paar dingen samen:

  • Uiteraard gaat het in mijn Psychologie lessen over psychologie, wat ik als psycholoog inhoudelijk gewoon heel interessant vind.
  • Daarnaast is er ook een therapeutische setting, dus: hoe zorg ik ervoor dat de studenten in de les mijn informatie begrijpen en het ook kunnen toepassen?
  • En als derde gaan we in de les ook praktisch aan de slag met cases en rollenspellen.

Vooral dit derde aspect vind ik belangrijk: bij Healing Space leren de studenten vooral door te dóen. In de les gaan ze aan de hand van anonieme cases uit mijn eigen praktijk verschillende onderwerpen bespreken. We gaan dan heel praktisch aan de slag: Wat zijn nou rode vlaggen? Op welke punten in het dossier moet je extra doorvragen? Op welke punten moet je mogelijk je behandeling richten? Of zijn er punten in het dossier waar je op moet doorverwijzen?

In eerste instantie nemen we zo’n case door op papier maar vervolgens spelen we het uit in een rollenspel: een student is cliënt en een andere student is de therapeut. Het is ontzettend interessant om via zo’n rollenspel te leren hoe die rode vlaggen zich uiten in bepaald gedrag en waar je als therapeut op moet letten.

Overigens kan het voorkomen dat er bepaalde voorbeelden uit cases zijn die studenten bij zichzelf herkennen en ook daar besteden we in de les dan aandacht aan.

Hoe zijn je 3 lessen Psychologie opgebouwd?

De ochtend behandel ik vooral theorie. Daarin vertel ik o.a. over de verschillende fases in de geschiedenis van de psychologie en leg ik meer uit over bepaalde technieken. In de middag gaan we praktisch oefenen.

Wat leren de studenten in je lessen?

Uiteraard behandel ik in mijn lessen de meest voorkomende klachten en beelden en ik gebruik hierbij een doorsnede uit mijn eigen praktijk. De studenten leren hoe ze een bepaald beeld herkennen en welke kenmerken daarbij horen. Ook betrek ik daarbij diagnoses waarmee cliënten bij een therapeut kunnen komen, want die diagnoses is nou eenmaal de ‘taal’ die we in de Nederlandse gezondheidszorg gebruiken; als therapeut is het belangrijk dat je daarvan op de hoogte bent. Maar ik leer ze juist ook om verder te kijken, voorbij diagnoses en te kijken naar de persoon die ze voor zich hebben. Een diagnose is een label dat iemand krijgt en dat werkt prima in de zorgverzekeringswereld, maar je scheert daarmee mensen ook over 1 kam. Ik leer de studenten juist om verder te kijken en de persoon te zien. Dus in plaats van te zeggen ‘deze mevrouw heeft Borderline’ vind ik het veel interessanter om iemand te omschrijven op basis van bepaalde gedragskenmerken. Daar heb je veel meer aan. Dus in mijn lessen leer ik de studenten enerzijds over de structuur die we in Nederland hebben rondom diagnoses en tegelijkertijd leer ik ze ook om juist te kijken naar de persoon. Zo heb ik het zelf ook geleerd: enerzijds leer je alle diagnoses uit de boeken en zodra je dat eenmaal hebt geleerd, dan moet je dat ook weer loslaten want dan moet je kijken naar de persoon die er voor je zit.

In mijn lessen leer je om verder te kijken, voorbij diagnoses, en de persoon die je voor je hebt te ZIEN.

De uitdaging die er voor veel studenten ligt is dat ze snel in hun hoofd gaan zitten en vooral de focus leggen op lijstjes afwerken van aspecten waar ze op moeten doorvragen. Omdat ze dan zo in hun hoofd zitten, missen ze vaak signalen die een cliënt in gedrag laat zien. Ik vind het daarom altijd een mooie oefening om dit in een rollenspel te verwerken: een cliënt zit bijvoorbeeld de hele tijd naar de grond te kijken, of praat met heel veel pauzes. Bijna alle studenten missen dit soort signalen. Het belangrijkste dat je dan als therapeut moet doen, is dat getoonde gedrag benoemen, maar de meeste studenten doen dat niet. Ze stellen in plaats daarvan bijvoorbeeld een vraag over iemands jeugd, maar eigenlijk is dat op dat moment helemaal niet belangrijk. Je ziet namelijk recht voor je wat er gebeurt met iemand en het belangrijkste is dat je mensen het gevoel geeft dat je ze echt ziet. Dus in plaats van iemand te willen begrijpen, wat vaak toch niet lukt tijdens een eerste gesprek, is het juist belangrijk om te merken dat je ziet wat mensen laten zien, en ze dat ook terug te geven. De studenten leren dus ook daadwerkelijk te kijken en connectie te maken, ipv alleen een checklist af te vinken.

In mijn lessen zullen de studenten bovendien iets leren over zichzelf; ze zullen zichzelf beter gaan begrijpen vanuit de therapeut die ze zijn. In hun rol als therapeut zit natuurlijk ook de persoon verweven die ze zijn, dus daar krijgen ze automatisch meer zicht op. Ook krijgen ze in mijn lessen inzicht in wat ze al meebrengen, tot waar hun kennis en kunde gaat en waar ze zich juist nog kunnen ontwikkelen. Eigenlijk geef ik bijna een soort groepstherapie in de les, zonder dat ze het zelf door hebben.

Dus enerzijds gaat het over inhoud en anderzijds gaan we in de les ook in op ieders eigen gedrag. Daardoor gaan mensen direct aan staan en dan komt hetgeen ik zeg en uitleg op een andere manier binnen.

Welke 3 tips heb je voor mensen om gezond en in balans te zijn?
  • Zorg dat je iemand hebt waar je alles tegen kan zeggen. En als je die persoon niet hebt, zorg er dan voor dat je zo iemand vindt in je netwerk.
  • Zoom af en toe eens uit. Dat kan natuurlijk iets groots zijn, zoals een retreat doen, maar dat kan ook iets kleins zijn. Ga bijvoorbeeld eens op de bank zitten en doe even helemaal niks, dus raak ook je telefoon niet aan. Dat helpt om uit te zoomen en om uit de buzz van alledag te komen.
  • Doe geregeld iets wat je écht leuk vindt en amuseer je op een kinderlijke, doelloze manier. Kies daarvoor iets dat je enthousiast maakt en probeer daarbij los te komen van wat je zou móeten doen of van wat een ander vindt. Het hoeft dus totaal geen doel te hebben. Ik kan zelf bijvoorbeeld enorm genieten van een uur lang hout hakken of ik ga lekker in de schuur rommelen.
Wat is volgens jou de toegevoegde waarde van het volgen van de opleiding bij Healing Space in plaats van bij een ander instituut?

Uiteraard kan ik een les psychologie of communicatie vaardigheden vanuit mijn expertise geven, met een PowerPoint en droog afwerken. Maar ik ben enorm voorstander om het op deze manier te doen. Je wordt als deelnemer in mijn lessen en in de lessen die ik samen met Toña geef, enorm uitgedaagd en geprikkeld. En vooral: je wordt heel erg gezien! Je bent daardoor automatisch betrokken bij de les en dat helpt je de lesstof op te nemen en hem te laten beklijven.

Dat betekent dat je dus als student in mijn lessen niet er zomaar bij kan zitten, zonder actief mee te doen. Misschien is niet altijd even comfortabel, maar als ik maar enig signaal krijg dat je bent uitgetuned of met je gedachten ergens anders bent, dan bespreek ik dat.

Dus naast dat je dingen gaat zien, gaat snappen en gaat begrijpen, ga je het in mijn lessen ook ervaren en voelen. Dus ik probeer je qua ‘hoofd’ ratio dingen bij te brengen, maar ik probeer het je ook te laten ervaren hoe het is om therapeut of cliënt te zijn. Dus je wordt er met je hele lichaam ingetrokken.

Hoe vond je dit artikel? Alvast bedankt voor het delen!
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Email

“Een boek over minnaarschap; omdat de wereld jouw liefde nodig heeft”