Wat is ‘goede’ voeding?

“Goede voeding is de basis van gezondheid: als je goed gevoed bent, voel je je energiek én zie je er goed uit. Goede voeding speelt ook een rol bij het behouden van je schoonheid. Ik heb dan ook veel schoonheidsspecialistes in mijn cursussen en opleidingen die via voeding hun cliënten wilden helpen bij het bereiken of behouden van een gezonde en stralende huid. Het is namelijk belangrijk dat de huid en haar verschillende huidlagen en structuren ‘gevoed’ worden om haar functie uit te kunnen oefenen.”

Collageen aanmaken

“Alles wat je eet is van invloed op je huid, je haren en nagels. Je opperhuid bestaat uit dode cellen, daaronder zit je bindweefsel met collageen- en elastinevezels. Deze worden gevormd uit eiwitten, met behulp van vitamine C. Voldoende eiwitten en vitamine C binnenkrijgen is dus belangrijk voor je huid bij de aanmaak van collageen.”

Je lichaam stelt prioriteiten

“Zodra je te weinig voedzame stoffen binnenkrijgt, stelt je lichaam prioriteiten en wordt de focus (gelukkig!) gelegd op je vitale organen. Bij een tekort van voedzame stoffen komen huid, haren en nagels er dus bekaaid van af. Een van de grootste voedingshypes op dit moment is een vegan lifestyle: op zich kan ik erachter staan dat er minder dierlijke producten worden gebruikt, maar het is ontzettend belangrijk dat deze producten vervangen worden door andere eiwitbronnen, zoals bijvoorbeeld peulvruchten, of noten en zaden die aangevuld worden met eiwitrijke granen. Het is bovendien belangrijk dat je goed rekent, zodat je de juiste hoeveelheid binnen krijgt; de benodigde hoeveelheid eiwit is verschillend per levensfase, maar als richtlijn kan je aanhouden dat een volwassen persoon 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig heeft.”

Wat is ‘goede’ voeding?

“Welke eiwitbronnen je kiest is per persoon verschillend: ik kijk altijd of het bij iemands constitutie past, op basis van bloedgroep en Ayurvedische constitutie. Dit is voor iedereen anders, dus dat betekent dat voor verschillende personen ook verschillende peulvruchten de beste keuze zijn. En dat betekent ook, dat het voor sommige constituties goed kan zijn om zo nu en dan toch een dierlijk product te overwegen als aanvulling op een plantaardige levensstijl.”

Wil je zelf van Anna Kruyswijk leren welke voeding het beste bij jouw persoonlijke constitutie past of wil je andere mensen hierin begeleiden? Kijk dan eens bij onze cursus Eenvoudig Gezond en onze opleiding tot Holistisch Voedingscoach.

Hoe vond je dit artikel? Alvast bedankt voor het delen!
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

“Een boek over minnaarschap; omdat de wereld jouw liefde nodig heeft”

blank
Scroll naar top